Sidmeny
Facebook
Kategorimeny

Skrivet den Okt 7, 2014 i ADHD, ADHD-strategier

Kurragömma-paus, ett hett tips särskilt när man har ADHD

Kurragömma-paus, ett hett tips särskilt när man har ADHD

Varför är det så viktigt med pauser? Linnéa har alltid tagit mikropauser och vi föräldrar har undrat om ”någon dragit ur batterierna” på vår lilla duracellkanin. Men det visar sig att hon gör alldeles rätt. Hon har hittat ett sätt att ta pauser på som gör att hon fungerar hela dagen. Och när hon inte får det – då får hon det ganska jobbigt.
JagVillinteVanta_150pxBoken ”Jag vill inte vänta” beskriver på ett enkelt sätt alla Linnéas vill-inte-vänta-förmågor och de är många.

Forskningen har kommit fram till att både sömn och vila är viktiga för vår hälsa. Det är under vila som vi främst utvecklas. Enligt folkhälsan.se bör du redan efter 20 minuters stillasittande ta en rörelsepaus och en hjärnpaus efter två till fyra timmars intensivt hjärnarbete. Var inte orolig för att du får för mycket rörelse under en skoldag, snarare tvärtom.

Tips på rörelsepauser
Hämta vatten.
Sträcka på sig
Gå upp från stolen
Gå ett varv kring bänken
Kort promenad
Hämta böcker
Tömma pennvässaren
Gå på toaletten

Tips på hjärnpaus
Gör något helt annat
Handmassage
Snurra på axlarna
Rita eller måla fritt
Spela musik fritt
Kurragömma-paus, för då kan man ju passa på att sova en stund också.