Jag är faktiskt så lyrisk att jag behöver skriva om det två dagar i rad. Vilka människor jag har fått möta. Jag är djupt tacksam och känner mig mycket ödmjuk inför dansensemblen – vilken kraft och styrka och mod de har. Jag är djupt berörd. Och idag satt de i publiken för att de ville höra vad jag sa, det var lite pirrigt…
Föreläsningen jag håller är ganska kortfattad om de olika diagnoserna men jag blandar upp det med olika exempel från mitt eget liv och de som delat med sig till mig. Jag pratar absolut aldrig om någon som inte godkänt det. Det kan vara bra att veta.
Idag fick jag in rätt känsla också – för igår hade jag scenljuset i ögonen och kunde inte se publiken, det var bara svarta siluetter. Jag upptäckte att jag verkligen är beroende av att se e3m. Jag behöver se hur de reagerar och jag behöver se om de förstår. Jag behöver se om jag behöver förklara mer eller om jag kan gå vidare. Jag behöver se om jag skall prata långsammare eller om jag skall prata fortare. Men idag hade de tänt och det blev så mycket bättre för mig då. Det skall jag komma ihåg för det var viktig information för mig.
Det var ovant att inte ha ett bildspel att luta sig mot, men jag hade skapat små lappar med stödord för att inte glömma bort något. Nedan kommer mina stödord om vad jag föreläste om igår och idag. I vanliga fall pratar jag bara om ADHD och Asperger – så det var kul att utöka med nya exempel och beskrivningar.
NPF-diagnoser i korthet ——————————————-
• Jag vill ADHD-frälsa världen – för jag är övertygad om att ökad förståelse för sin egen diagnos och från omgivningen är avgörande för ett gott liv.
• Vad är NPF? Ett samlingsnamn för diagnoser som ex ADD, ADHD, Asperger, Tourette, CD, OCD, ODD med flera. Bokstavskombinationerna är många.
• Vad innebär det att ha ADHD?
Det är mycket individuellt vilka problem man kan ha – och det kan se olika ut för alla.
Och visst kan vi alla känna igen oss i det jag kommer att beskriva – men oftast har man problem ibland och bara med vissa saker. Men tänk dig då att ha det 100 gånger om – alltid.
• ADHD: Om man har hyperaktivitets-/impulsivitetsproblem kan det innebära:
• rör händer eller fötter hela tiden,
• svårt att sitta still, springer ofta omkring,
•”på språng” eller ”går på högvarv”,
• pratar mycket – mer än andra, och mycket högre
• kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt,
• har ofta svårt att vänta på sin tur eller kastar sig in i andras samtal.
ADHD: Om man har uppmärksamhetsproblem:
• ouppmärksam,
• slarvfel,
• inte lyssna på direkt tilltal,
• svårt att följa givna instruktioner,
• svårt att organisera sina uppgifter/aktiviteter,
• orkar inte vissa uppgifter som kräver mental uthållighet,
• lättdistraherad och glömsk i det dagliga livet
Om man har ASPERGER kan det vara så här:
• bristande förmåga att använda ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att förstärka vad man vill. Istället kan det vara att man gör stereotypa och upprepade motoriska rörelser.
• blir ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga.
En person med ASPERGER kan behöva svar på följande frågor – för att kunna känna sig trygg.
1. Vad ska han/hon göra?
2. När ska han/hon göra det?
3. Var ska han/hon vara?
4. Med vem ska han/hon vara?
5. Hur länge ska han/hon hålla på?
6. Vad ska hända sedan?
7. Vad ska han/hon ha med sig?
Om man har Tourette kan man ha tvång och tics.
Tvång: Vanligast är tvångsmässigt tvättande av händerna, röra saker systematiskt (ofta symmetriskt), räkna och kontrollera.
Tics – finns vokala och motoriska. Ibland härmar man det man hör (EKOLali), ibland upprepar man sig själv (PALILali) och några få använder ofrivilligt obscena ord och svordomar (KOPROLali).
Vanliga vokala tics
• Hostningar
• Harklingar
• Yl, jämmer
• Grymtningar
• Smackningar
• Upprepar uttryck
Vanliga motoriska tics
• Blinkningar
• Grimaseringar
• Axelryckningar
• Muskelspänningar
• Handklappningar
• Hopp
• Spottande
OCD – tvångstankar är obehagliga och ofrivilliga tankar som ger upphov till ångest. Idag pratar man om fem grupper:
1. Att se till att andra ej skadas.
2. Att undvika att bli smittad eller smutsig.
3. Att undvika känsla av ofullständighet eller fel.
4. Att ej tänka tabutankar.
5. Att tvångsmässigt samla saker (kan även inkludera sopor).
Det kan vara att man tror att bara för att man har tänkt på en katastrof så ökar sannolikheten för att denna katastrof ska inträffa.
Samdiagnoser
Ex ADHD och Asperger, ADHD och Tourette
DYSLEXI specifika läs- och skrivsvårigheter
4-8 procent, fler män än kvinnor
DYSKALKYLI specifika räknesvårigheter
Det finns många saker att säga om varje diagnos – men bakom varje diagnos står en människa. Är det personligheten eller diagnosen vi ser?
Född med egenskaper som passar ihop med diagnosen eller som går på tvärs.
Diagnoser visar sig lika olika på alla människor – som vi är. Vi är alla olika. Vi är alla unika.
Ibland krävs det oerhörda mängder energi för att lära in – och ibland är det lätt.
Jag hoppas att ni har kunnat förstå vilka svårigheter som dessa dansare har fått ta sig igenom för att kunna vara delaktiga i denna föreställning idag.
Jag kommer också att finnas här efter föreställningen om det är någon som vill ställa frågor direkt till mig.
Tack så mycket för att jag fick ta lite av er tid.
——————————————————–
Länk till Västmanlands Teaters Programtidning»